19. tammikuuta 2011

Bataatti-porkkanakeitto

Uusi sauvasekottimeni  pääsi heti kokeiluun, kun valmistin pirteänväristä bataatti-porkkanakeittoa. Resepti on simppeli, ja pienellä vaivalla saa syömistä useammaksi päiväksi. :)

Tarvitset:
2 isoa bataattia
n. 4 porkkanaa
kasvisliemikuutio
sipuli
3 valkosipulinkynttä
chilimaustetta
valkopippuria
2 dl ruokakermaa

Laita kattilaan reilu puoli litraa vettä ja paloittele kuoritut porkkanat ja bataatit joukkoon. Kiehauta, jotta vihannekset hieman pehmenevät. Lisää joukkoon myös silputtu sipuli, valkosipulinkynnet kasvisliemikuutio ja ruokakerma. Anna kiehua vielä hetki ja nosta sitten kattila pois liedeltä. Survo keitto sauvasekoittimella ja mausta se lopuksi. Lisää mausteita vähitellen, ja tarkista maku aina välillä maistelemalla.

P.S. Olen luokitellut pari keittoa alkuruoka-otsikon alle, mutta itse olen syönyt näitä pääruokina. Soveltuvatko tällaiset kevyet ja lihattomat keitot teidän mielestänne pääruuiksi?

3 kommenttia:

  1. Mä oon kanssa käyttäny sulatejuustoa kerman sijaan. Kunnon koskenlaskijaa niin maistuu tosi hyvälle! ja ihan pääruokana täälläkin ollaan vedelty :)

    VastaaPoista
  2. Voi, miten hyvältä kuulostaa! :) Sulatejuustoa käyttämällä keitosta saa ehkä vähän jämäkämpää kuin kerman kanssa. Joskus keiton joukkoon lipsahtaa liikaa vettä, niin sulatejuusto, voisi hieman paksuntaa koostumusta. :)

    VastaaPoista
  3. Joo oon kanssa koittanu jättää sen veden ihan minimiin, tykkään vähän paksummasta keitosta ku siinä ei kerran oo mitään palasia:)

    VastaaPoista